Προαγωγή της Συμμετοχής των Παιδιών με Αναπηρία σε Σωματικές, Ψυχαγωγικές και Αθλητικές Δραστηριότητες

Εισαγωγή:

Η σωματική δραστηριότητα, μέσα από την άσκηση, το παιχνίδι και την άθληση, είναι ζωτικής σημασίας για τη σωματική ανάπτυξη, την κινητική εξέλιξη, την ψυχική, συναισθηματική και κοινωνική ευεξία καθώς και για τη γνωστική και μαθησιακή επίδοση ενός παιδιού. Ωστόσο, τα παιδιά με αναπηρία, που πάσχουν από κινητικές, γνωστικές, συμπεριφορικές ή και αισθητηριακές διαταραχές, συναντούν πολλούς φραγμούς όσον αφορά την ένταξη και πλήρη συμμετοχή τους σε σωματικές, ψυχαγωγικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Σε ποιους απευθυνόμαστε:

• Ιατρούς

• Φυσικοθεραπευτές

• Εργοθεραπευτές

• Λογοθεραπευτές

• Σχολικούς Νοσηλευτές

• Καθηγητές Φυσικής Αγωγής

• Καθηγητές Ειδικής Φυσικής Αγωγής – Προπονητές

• Εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής

• Ψυχολόγους

• Κοινωνικούς λειτουργούς

• Λοιπούς επαγγελματίες που ασχολούνται με την ειδική αγωγή

Αντικείμενο:

Αντικείμενο του Προγράμματος Εκπαίδευσης είναι να προσφέρει στους συμμετέχοντες τα γνωστικά εφόδια που απαιτούνται για να μπορούν:

• να αναγνωρίζουν τους περιορισμούς που οδηγούν ή προκύπτουν από την έλλειψη σωματικής άσκησης και δραστηριοποίησης

• να σχεδιάζουν και να προτείνουν εξατομικευμένα και ενδεδειγμένα προγράμματα σωματικής δραστηριότητας με σκοπό τη συμμετοχή στο παιχνίδι, στην ψυχαγωγία και στην άθληση

Στόχοι του Εκπαιδευτικού Προγράμματος:

• Οι συμμετέχοντες να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με την αξία της συμμετοχής των παιδιών με αναπηρία σε σωματικές, ψυχαγωγικές και αθλητικές δραστηριότητες.

• Οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν την απαραίτητη γνωστική κατάρτιση στην αναγνώριση και αξιολόγηση όχι μόνο των βασικών κλινικών χαρακτηριστικών που παρουσιάζουν τα παιδιά με κινητικά, αναπτυξιακά και γνωστικοαντιληπτικά προβλήματα, αλλά και των ειδικών νοσολογικών-προβληματικών καταστάσεων που επηρεάζουν και δυσχεραίνουν τη συμμετοχή σε δραστηριότητες, προκειμένου να μπορούν να υποδείξουν μία ασφαλή και κατάλληλα προσαρμοσμένη δραστηριότητα ως προς το είδος (του παιχνιδιού, του αθλήματος), τον εξοπλισμό, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις χρονικές παραμέτρους, με τελικό σκοπό τη μεγιστοποίηση της συμμετοχής, τη βελτιστοποίηση της απόδοσης και την πρόληψη των τραυματισμών.

• Οι συμμετέχοντες να αποκομίσουν γνώσεις για την εύρεση και αναγνώριση κατάλληλων μέσων και πληροφοριών που θα παρέχονται στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον ώστε να άρουν τους φραγμούς για τη συμμετοχή των παιδιών με αναπηρία σε σωματικές, ψυχαγωγικές και αθλητικές δραστηριότητες.

• Οι συμμετέχοντες να αναπτύξουν τις κατάλληλες γνώσεις που απαιτούνται, ώστε να υποστηρίξουν τους υγειονομικούς, σχολικούς και κοινοτικούς οργανισμούς να προσφέρουν ευκαιρίες για σωματική δραστηριότητα στα παιδιά με αναπηρία.

Ειδικές Νοσολογικές Καταστάσεις Που Δυσχεραίνουν τη Συμμετοχή σε Δραστηριότητες: Ποιες Είναι και Πώς Επηρεάζουν τα Παιδιά με Αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: Αναγνώριση των παθολογικών καταστάσεων που επηρεάζουν και δυσχεραίνουν τη συμμετοχή των πασχόντων σε σωματικές, αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες.

Νευρογενετικά Νοσήματα: (Ψυχο)Σωματικά Ελλείμματα που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Εκμάθηση των πλέον κοινών νευρογενετικών νοσημάτων και αναγνώριση της κλινικής εικόνας και των βασικών συμπτωμάτων τους που διαταράσσουν τη σωματική δραστηριότητα των πασχόντων.

Χρωμοσωμικά Σύνδρομα: (Ψυχο)Σωματικά Ελλείμματα Που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Εκμάθηση των πλέον κοινών χρωμοσωμικών συνδρόμων και αναγνώριση της κλινικής εικόνας και των βασικών συμπτωμάτων τους που διαταράσσουν τη σωματική δραστηριότητα των πασχόντων.

KINEMS: Ένα θεραπευτικό τεχνολογικό εργαλείο εκμάθησης βασικών κινητικών δεξιοτήτων για παιδιά με αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: Κατανόηση και εκμάθηση του τρόπου λειτουργίας του KINEMS ως θεραπευτικού εργαλείου και τα οφέλη της τεχνολογίας στην εκμάθηση επιτελικών και κινητικών δεξιοτήτων

Συνήθεις Ψυχικές Διαταραχές Κατά την Παιδική Και Εφηβική Ηλικία: Ψυχοσυμπεριφορικά Ελλείμματα Που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Αναγνώριση των συνήθων ψυχικών διαταραχών κατά την παιδική και εφηβική ηλικία και η επίδραση των ψυχοσυμπεριφορικών ελλειμάτων στην σωματική δραστηριότητα.

Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος: (Ψυχο)Σωματικά Ελλείμματα Που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Αναγνώριση της κλινικής εικόνας και των βασικών συμπτωμάτων της Δ.Α.Φ. που διαταράσσουν τη σωματική δραστηριότητα των πασχόντων.

Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας: Αισθητικοκινητικά Ελλείμματα Που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Αναγνώριση της κλινικής εικόνας και των βασικών χαρακτηριστικών των διαταραχών αισθητηριακής επεξεργασίας που επηρεάζουν την κίνηση (ποιες νοσολογικές οντότητες εμπλέκονται).

Οπτικές Διαταραχές και Τυφλότητα: Αισθητικοκινητικά Ελλείμματα Που Περιορίζουν τη Δραστηριότητα

Μαθησιακοί στόχοι: Αναγνώριση της κλινικής εικόνας και των βασικών χαρακτηριστικών των οπτικών διαταραχών που επηρεάζουν την κίνηση – ποιες νοσολογικές οντότητες εμπλέκονται. (Πρακτικό μέρος)

Λήψη Ιστορικού

Μαθησιακοί στόχοι: Εκμάθηση λήψης ιστορικού μέσα από τη συμπλήρωση ειδικού εντύπου για παιδιά με αναπηρία, βασισμένο σε έντυπα προσυμμετοχικού ιατρικού ιστορικού ατόμων με αναπηρία σε αθλητικές δραστηριότητες και Special Olympics από αμερικάνικους ιατρικούς οργανισμούς , περιλαμβανομένου του εργαλείου Physical Activity Vital Sign.

Η Χρήση των F–Words στην Αξιολόγηση και στη Στοχοθεσία Παιδιών με Αναπηρία.

Μαθησιακοί στόχοι: Πως τα F -words αποτελούν μέρος στην αξιολόγηση της κλινικής εικόνας των παιδιών με αναπηρία και μέρος στη στοχοθεσία θεραπευτικού προγράμματος.

The art of possibilities with disabilities – the case of cerebral palsy

Μαθησιακοί στόχοι: Ανάδειξη των δυνατοτήτων των ατόμων με εγκεφαλική παράλυση μέσω της αύξησης της φυσικής δραστηριότητας και της συμπερίληψής τους στο κοινωνικό πλαίσιο

Ανάπτυξη Ειδικά Προσαρμοσμένων, Εξατομικευμένων και Ασφαλών Προγραμμάτων Σωματικής Δραστηριότητας για Παιδιά με Αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: (α) Σχεδιασμός τροποποιημένων πρωτοκόλλων άθλησης (β) Εφαρμογή ειδικά προσαρμοσμένου και προστατευτικού εξοπλισμού για αποτελεσματική, αποδοτική και ασφαλή συμμετοχή

Εναλλακτική και Επαυξητική Επικοινωνία και η Χρήση της για την Ενίσχυση της Συμμετοχής σε Δραστηριότητες

Μαθησιακοί στόχοι: Η σημασία της εναλλακτικής και επαυξητικής επικοινωνίας στην καθημερινότητα των παιδιών με αναπηρία.

Κατευθυντήριες Οδηγίες Δραστηριοποίησης των Παιδιών Σε 24ωρη Βάση

Μαθησιακοί στόχοι: Γνώση και κατανόηση των κατευθυντήριων οδηγιών κίνησης και δραστηριοποίησης των παιδιών σε 24ωρη βάση (24-hour movement/activity guidelines) και χρήση ειδικών ερωτηματολογίων ελέγχου της δραστηριότητας (activity checklists) για την ανίχνευση προβλημάτων και την προαγωγή της συμμετοχής σε σωματικές δραστηριότητες.

Κατανοώντας τη Διαταραχή Φάσματος Αυτισμού – Διαχείριση και Προσέγγιση Αυτιστικών Ατόμων. Νέα Δεδομένα

Μαθησιακοί στόχοι: Κατευθυντήριες γραμμές ως προς τη προσέγγιση αυτιστικών ατόμων – Νέα δεδομένα.

Προαγωγή της Σεξουαλικής Υγείας Σε Άτομα με Αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: Ενημέρωση και Εκπαίδευση Επαγγελματιών για τη σημασία της σεξουαλικής υγείας. Ορμόνες, βιολογική έναρξη της ήβης, Μετάβαση από την παιδική ηλικία στην εφηβεία και από την εφηβεία στην ενηλικίωση.

Ψυχοκινητική Αγωγή ως Προσέγγιση Προαγωγής της Συμμετοχής των Παιδιών με Αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: Η σημασία της ψυχοκινητικής αγωγής ως θεραπευτική μέθοδο για την προαγωγή της σωματικής δραστηριότητας και της συμμετοχής σε παιδιά με αναπηρίες.

Προσαρμοσμένα Αθλήματα και Σωματικές Δραστηριότητες για Παιδιά με Αναπηρία

Μαθησιακοί στόχοι: Γνώση και αναγνώριση προσαρμοσμένων αθλημάτων και σωματικών δραστηριοτήτων (αθλήματα με αμαξίδιο, προσαρμοσμένη ποδηλασία, προσαρμοσμένη κολύμβηση, αθλήματα για άτομα με διαταραχές όρασης ή ακοής, ιππασία). Γνώση και αναγνώριση ειδικών κοινοτικών οργανισμών και προγραμμάτων που μπορούν να συντείνουν στη σωματική δραστηριοποίηση του παιδιού με αναπηρία

Νέες Τεκμηριωμένες Θεραπευτικές Παρεμβάσεις Προαγωγής της Συμμετοχής Βασισμένες σε Σωματικές, Ψυχαγωγικές & Αθλητικές Δραστηριότητες

Μαθησιακοί στόχοι: Νέα δεδομένα στην αποκατάσταση των παιδιών με αναπηρία με στόχο την προαγωγή της συμμετοχής τους σε πληθώρα δραστηριοτήτων