Παιχνίδια Προσανατολισμού

Παιχνίδια προσανατολισμού και χαμένου θησαυρού

 

Το παιχνίδι του χαμένου θησαυρού ή αλλιώς orienteering είναι μια δραστηριότητα που ξεσηκώνει τα παιδιά καθώς κρύβει μέσα του μια μικρή περιπέτεια με άφθονο μυστήριο. Για να παίξει όμως κάποιος το παιχνίδι, χρειάζεται ένας χάρτης, τον οποίο καλούνται τα παιδιά να φτιάξουν.

 

  • Υλικά – εξοπλισμός :

σκληρή επιφάνεια διαστάσεων 31x22cm, διάφανο χαρτί Α4, πυξίδα, μολύβι, σβηστήρι, χρωματιστά μολύβια, κολλητική ταινία

ΒΗΜΑΤΑ:

  1. Ορίστε τα όρια την περιοχής χαρτογράφησης. (π.χ σχολική αυλή)
  2. Βρείτε απεικόνιση της περιοχής που θέλετε να χαρτογραφήσετε.(Υφιστάμενος χάρτης, τοπογραφικό σχέδιο, μια αεροφωτογραφία)

Μπορείτε να αναζητήσετε κάποια αεροφωτογραφία σε πάροχο στο διαδίκτυο όπως : http://gis.ktimanet.gr/wms/ktbasemap/default.aspx https://www.google.com/maps https://www.bing.com/maps ή στην εφαρμογή

Google earth https://www.google.com/intl/el/earth

TIP: Εάν δυσκολεύεστε με την χρήση λογισμικών του υπολογιστή, σχεδιάστε τουλάχιστον το περίγραμμα της περιοχής όπως και τα τυχών κτίρια που υπάρχουν εντός, με το χέρι.

 

  1. Προσαρμόσετε το μέγεθος της αεροφωτογραφίας ή του τοπογραφικού ώστε να καλύπτει τουλάχιστον το 80% της επιφάνειας του χαρτιού Α4
  2. Bγείτε στην αυλή και συμπληρώστε τον χάρτη, (χρησιμοποιώντας διάφανο χαρτί) με επιπλέον πληροφορίες όπως βρύσες, παγκάκια, δέντρα, θάμνους κλπ
  3. Προσθέστε το σύμβολο του βορά με την βοήθεια της πυξίδας.

Πως?

-περιστρέψτε τον χάρτη κατά τέτοιον τρόπο ώστε να συμπίπτει με την πραγματικότητα (δες εικόνα 1-8).

-κοιτάξτε την πυξίδα και σημειώστε το βορρά ώστε η γραμμή του να είναι παράλληλη με την μαγνητική βελόνα

  1. Συμπληρώσετε τον χάρτη με χρώματα, σημειώστε στο πλάι υπόμνημα συμβολισμών, τον βορρά και την κλίμακα
  2. ΚΛΙΜΑΚΑ. Πως υπολογίζουμε την κλίμακα?

-Μετρήστε μια απόσταση στον χάρτη και την αντίστοιχη της στο πεδίο. Η διαίρεση των δύο αριθμών ορίζει την κλίμακα!

Παράδειγμα : 5m στο πεδίο αντιστοιχούν με 1cm στον χάρτη. Η κλίμακα ορίζεται ως 1/500, δηλαδή 1cm στον χάρτη ισούται με 500cm (5m) στο πεδίο

  1. TIP:Τον τελικό χάρτη φυλάξτε τον καθαρό ώστε να τον επανεκτυπώσετε σε επόμενο παιχνίδι

ETOIMOI ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!

Επίλογος

Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας τα παιδιά θα έχουν μάθει για την χρήση της πυξίδας, για την κλίμακα και θα κατανοήσουν την συσχέτιση του χάρτη με το φυσικό περιβάλλον.

Η διαδικασία της χαρτογράφησης βοηθάει στον ευκολότερο συσχετισμό του χάρτη με το φυσικό περιβάλλον. Η ολοκλήρωση της εργασίας προσφέρει ικανοποίηση, αυτοπεποίθηση αλλά και διευκόλυνση στο να παίξουμε προσανατολισμό στη συνέχεια.

ΩΡΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!

  1. “Ψάξε βρες”
  • Τα παιδιά σχηματίζουν ζευγάρια και το κάθε ένα ζεύγος έχει από έναν χάρτη χωρίς διαδρομή και μολύβι ή στυλό.
  • Ορίζουν από ένα αντικείμενο για το κάθε ζευγάρι όπου θα πηγαίνουν και θα κρύβουν (π.χ. χρωματιστό μπαλάκι, κουτί αναψυκτικού, πλαστικοποιημένα Α5 χαρτιά). Το αντικείμενο προτείνεται να έχει διαστάσεις 10*10cm και να είναι ευδιάκριτο.
  • Τα παιδιά συγκεντρώνονται στο σημείο εκκίνησης τερματισμού. Προτείνεται σημείο της χαρτογραφημένης περιοχής όπου δεν θα υπάρχει οπτική επαφή με το μεγαλύτερο μέρος της σχολικής αυλής.
  • Ο πρώτος του ζευγαριού ξεκινάει με τον χάρτη και το αντικείμενο στο χέρι και πηγαίνει να το τοποθετήσει σε κάποιο τυχαίο σημείο.
  • Σημειώνει το σημείο επάνω στον χάρτη και επιστρέφει πίσω ώστε να παραδώσει τον χάρτη.
  • Ο δεύτερος με την βοήθεια του χάρτη και της σημειωμένης θέσης του αντικειμένου πηγαίνει να το εντοπίσει.
  • Μόλις ο δεύτερος το βρει, επιστρέφει πίσω και παραδίδει πάλι πίσω τον χάρτη και το αντικείμενο στον πρώτο.
  • Ο πρώτος φεύγει για να τοποθετήσει το αντικείμενο σε νέο σημείο και στη συνέχεια ο δεύτερος πάει και πάλι να το εντοπίσει. Η διαδικασία συνεχίζεται κυκλικά και μετά από μερικές φορές τα παιδιά αλλάζουν ρόλους.

 

Νικητές αναδεικνύονται αυτοί που έχουν σημειώσει τα περισσότερα σημεία στον χάρτη σε περιορισμένο χρόνο (π.χ. 10 λεπτά). Ακολουθούν φωτογραφίες που παρουσιάζουν την ανωτέρω διαδικασία.

  1. Διαδρομή”.

Το δεύτερο παιχνίδι μπορεί να γίνει σε ομάδες ή ατομικό.

  • Ένας ή μια ομάδα ορίζεται ως χαράκτης/ες και οι άλλοι ως ψαχτήρια.
  • Οι χαράκτες αναλαμβάνουν:

– να δημιουργήσουν μια διαδρομή επάνω στον χάρτη

-να τοποθετήσουν στην αυλή τα αντικείμενα (π.χ. χρωματιστά μπαλάκια) ή ταμπέλες προσανατολισμού με διαστάσεις 15*15cm)

-να χρονομετρήσουν τα ψαχτήρια

-τα ψαχτήρια ξεκινούν ανά 2 λεπτά ένας-ένας ή σε ζευγάρια και έχουν μαζί τους από έναν χάρτη με την διαδρομή

  • τα ψαχτήρια:

-σημειώνουν το σημείο που βρήκαν το αντικείμενο (αριθμός, σκίτσο, χρωματιστό μολύβι, κτλ).

Οι χαράκτες αφαιρώντας την ώρα εκκίνησης από την ώρα τερματισμού θα βγάλουν τον χρόνο των ψαχτήριων. Νικητές είναι αυτοί που βρίσκουν όλα τα σημεία στον πιο σύντομο χρόνο. Στη συνέχεια αλλάζουν ρόλους οι χαράκτες με τα ψαχτήρια δημιουργώντας νέες διαδρομές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

-Στα σημεία ελέγχου μπορούν να τοποθετηθούν αντικείμενα, ταμπελάκια προσανατολισμού ή ότι άλλο φανταστείτε.

-Το κάθε σημείο ελέγχου όμως πρέπει να έχει έναν κωδικό που θα τον σημειώνει ο συμμετέχοντας όταν διέρχεται από αυτό ώστε να ελεγχθεί το πέρασμα του. Ο κωδικός μπορεί να είναι ένας αριθμός, ένα χρωματιστό μολύβι, ένα σκίτσο ή τα έτοιμα ταμπελάκια προσανατολισμού με αριθμούς και σκίτσα.

 

TIPS:

-Mπορούν να τοποθετηθούν και μπλόφες ώστε να υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και δυσκολία για τους συμμετέχοντες.

-Προτείνεται τα ταμπελάκια προσανατολισμού να εκτυπωθούν σε διαστάσεις 15*15cm ή και μικρότερα, να πλαστικοποιηθούν για να είναι ανθεκτικά και να επαναχρησιμοποιηθούν πολλές φορές. Μπορείτε να τοποθετήσετε και ένα σπάγκο ώστε να τα κρεμάσετε στο πεδίο.

-Εάν επιλέξετε την λύση του χρωματιστού μολυβιού, δέστε το στον σπάγκο ώστε να μην πέσει και χαθεί.

 

ΤΑΜΠΕΛΑΚΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ: