Γονείς, αθλητές-μαθητές: Αρμονική συνύπαρξη – Ηighlights 15.12

Ο αθλητισμός μπορεί να ωφελήσει το νεαρό άτομο στην ανάπτυξη ποικίλων βιολογικών και πνευματικών χαρακτηριστικών. Φυσικά ο συνδυασμός των αθλητικών και των σχολικών υποχρεώσεων είναι δύσκολος και απαιτητικός. Τι συμβαίνει, όμως, αυτή την περίοδο με τις ματαιώσεις των αθλητικών δραστηριοτήτων; Πώς επηρεάζεται η καθημερινότητα των νέων αλλά και των οικογενειών τους;
Στη διάλεξη συζητήθηκαν οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί μια ισορροπημένη σχολική και αθλητική ζωή, βοηθώντας στην ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων όπως ανθεκτικότητα (resilience), εφόδια που κρίνονται χρήσιμα ειδικά σε αυτή την περίοδο. Εξετάτηκε πώς μπορούν να συμβάλλουν οι γονείς και οι προπονητές στη διατήρηση αυτής της ισορροπίας και πώς να βοηθήσουν το νεαρό άτομο να διαχειριστεί τις ματαιώσεις των αθλητικών διοργανώσεων, όχι όμως των ονείρων του.

Κύρια σημέια Διάλεξης:

  • Συμφωνία όλων των ομιλητών ότι η αθλητική καριέρα πρέπει να συνυπάρχει με την ακαδημαϊκή μόρφωση. Ως ένα βαθμό μπορεί να συμβαδίσουν και τα δύο δίνοντας προτεραιότητες στον αθλητισμό ή στο σχολείο τις κατάλληλες χρονικές περιόδους.
  • Σημαντική η παρουσία της οικογένειας η οποία θα πρέπει να επιμορφωθεί συζητώντας με τον προπονητή, το σωματείο και την ομοσπονδία για τη σχέση της με τη προσπάθεια του παιδιού της, την διακριτική παρουσία δίπλα στον προπονητή, την δημιουργία του οικογενειακού χώρου που θα βοηθάει στην ισορροπία ακαδημαϊκών και αθλητικών προσπαθειών.
  • Ο γονιός και ο προπονητής πρέπει να περάσουν ο καθένας με το δικό του τρόπο αξίες, συναίσθημα, ασφάλεια, επικοινωνία και καθοδήγηση.
  • Ο αθλητισμός πρέπει να εφαρμόσει παιδαγωγικά και προπονητικά συστήματα, τα οποία από τα 5-15 χρόνια της ζωής των παιδιών-εφήβων, θα σέβονται και θα εξελίσσουν παράλληλα με την ακαδημαϊκή μόρφωση το νοητικό στοιχείο ώστε οι αθλητές να μπορούν να γίνονται συνιδιοκτήτες των προγραμμάτων και των μεθόδων που υποδεικνύονται από τους προπονητές.
  • Ας μην ξεχνάμε ότι δεν μπορούν όλοι να γίνουν πρωταθλητές, μπορούν και πρέπει όμως να συνεχίσουν να αθλούνται για λόγους υγείας και να διατηρήσουν τη δια βίου σχέση η οποία θα δώσει τη δυνατότητα να προσφέρει την ακαδημαϊκή του επιλογή ως βοήθεια στο χώρο του αθλήματος.
  • Η καραντίνα δημιούργησε νέα δεδομένα στην κοινωνία στα οποία οι οικογένειες οφείλουν να προσαρμοστούν.
  • Το σχολείο λειτουργεί με ένα νέο τρόπο, προσθέτοντας προβλήματα στην οικογένεια μέχρι να γίνει αποδεκτή η αναμφισβήτητη και αναγκαία νέα μέθοδος προσέγγισης.
  • Κάτι ανάλογο και στον ίδιο βαθμό δεν μπορεί να επιτευχθεί στον αθλητισμό. Ειδικά σε μερικά αγωνίσματα, η επαφή με το αγωνιστικό περιβάλλον είναι υποχρεωτική.
  • Ο ρόλος του προπονητή και του γονέα είναι σημαντικός στη διαμόρφωση ενός ήρεμου περιβάλλοντος, το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά να συνεχίσουν τόσο τις σχολικές όσο και τις αθλητικές τους δραστηριότητες μέσα από ένα καθημερινό πρόγραμμα με κίνητρα και στόχους.
  • Μικρά tips που θα βοηθήσουν την καθημερινότητα και θα κάνουν την οικογένεια να ανακαλύψει και να σχεδιάσει νέες προσπάθειες για να ξεπεράσει το σήμερα είναι απαραίτητα.
  • Ο αθλητής είναι ευκαιρία να καλύψει αδυναμίες με τα μέσα που είναι διαθέσιμα.
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση ο αθλητής θυμάται και επαναφέρει τις ψυχολογικές επιπτώσεις της καραντίνας και γεμίζει άγχος και αρνητικές σκέψεις.
  • Οι συμβουλές ενός Ολυμπιονίκη ο οποίος δεν λύγισε στα 31 του χρόνια κατακτώντας την 4η θέση στους Ολυμπιακούς και συνέχισε να προσπαθεί καταρρίπτοντας ηλικιακά στερεότυπα για να αγγίξει το χρυσό μετάλλιο 4 χρόνια μετά. Δεν σταμάτησε εκεί όμως, συνέχισε τη σχολή του την οποία είχε αφήσει πίσω (λάθος του όπως ομολόγησε) αμέσως μετά την ολοκλήρωση μιας σπουδαίας διαδρομής, αποκτούν ιδιαίτερη αξία.
  • Αλλά και η επιστημονική και απλουστευμένη προσέγγιση ενός ψυχολόγου-προπονητή ανέδειξε την θετική πλευρά η οποία θα μας βοηθήσει στην αντιμετώπιση ενός μεγάλου παγκόσμιου κινδύνου.

Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) διοργανώνει, σε συνεργασία με το Τμήμα Αθλητικής Αριστείας – «Sports Excellence» που λειτουργεί υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α΄ Ορθοπαιδικής Κλινικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), μια σειρά διαλέξεων με κεντρικό θέμα την πανδημία του COVID-19.

Όλες οι διαλέξεις μεταδίδονται μέσω live streaming από τον Πύργο Βιβλίων. Τη διοργανωτική επίβλεψη των διαλέξεων έχει η ΑΜΚΕ «Αναγέννηση & Πρόοδος», ενώ όλο το πρόγραμμα πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).